Taiwan #Lekker aan het Leven - Reisverslag uit Taiwan, Taiwan van Kirsten Laak - WaarBenJij.nu Taiwan #Lekker aan het Leven - Reisverslag uit Taiwan, Taiwan van Kirsten Laak - WaarBenJij.nu

Taiwan #Lekker aan het Leven

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

06 Oktober 2014 | Taiwan, Taiwan

Recess in Singapore is als herfstvakantie in Nederland, een vakantie die eigenlijk nergens op slaat maar de perfecte timing heeft, zo na de eerste paar weken college. Zoals ik eerder vertelde hadden Tessie en ik besloten om naar Taiwan te gaan. We zijn inmiddels weer terug en het was heerlijk; het land, het eten, de mensen, alles!

We vertrokken 27 september richting Taipei, de hoofdstad van Taiwan. We kwamen aan het begin van de middag aan in ons hostel in Taipei, een hostel waar we ons eigenlijk al gelijk wel op onze plek voelde. We hebben onze spullen gedropt en zijn toen snel de stad gaan verkennen met als einddoel de Elephant mountain. Dit is een berg aan de rand van de stad vanaf waar je de geweldige skyline van Taipei kan zien. Deze berg hebben we niet bereikt, maar we hebben wel goed eten gevonden… typisch. Het werd op een gegeven moment te donker om nog de berg op te gaan en aangezien we het niet helemaal kon vinden, helemaal niet konden vinden zijn we maar opzoek gegaan naar een avondmaal. We hadden ‘s middags al wat gegeten bij een kraampje van een lief vrouwtje. We hadden op de gok iets besteld (aangezien alles maar dan ook echt alles in het chinees staat en ik er nog steeds niks van kan), dit bleek het nummer 1 typische gerecht van Taiwan te zijn, stinky tofu. Wij vonden het niet stinken in eerste instantie, maar daar kwamen we een paar dagen later wel op terug. Stinken kon het maar de smaak maakte veel goed. Nadat we de bergzoektocht hadden opgegeven zijn we dus opnieuw opzoek gegaan naar voedsel. Dit keer kwamen we uit bij een van de bekende night markets van Taipei gelegen naast een prachtige tempel.
Voordat we vertrokken zei iedereen dat je in Taiwan heerlijk kunt eten, dit is niet gelogen en alles behalve overdreven. We zijn vaak terug gekeerd naar de night markets en hebben de raarste dingen gegeten; hele inktvissen, een soort van omelet maar dan opgerold en met kaas en mais en iets vissigs en beter, ei garnaal balletjes, pigbloodcake (rijst met bloed en nootjes) en nog veel veel meer.
Na onszelf voor de eerste keer volgestopt te hebben bij de night market zijn we terug gekeerd naar het hostel waar een van onze medebewoners voorstelde om naar een club te gaan. We belande bij een soort van kleine club/ grote kroeg waar je een entree moest betalen van ongeveer 7 euro om vervolgens alles te mogen drinken… onbeperkt… hadden wij niet zo veel problemen mee. Toch maar niet te laat naar huis en op naar de zondag.

Zondag zijn we, zo Hollands als we zijn, opzoek gegaan naar een fiets. Bij veel metrostations in Taipei kun je fietsen huren. De fietsen staan in rekken en met behulp van je credit card en wat gepiel kun je een fietsje uitkiezen en door de stad gaan crossen. Wij zijn richting de Taipei 101 gefietst, een van de hoogste gebouwen van de wereld, om vervolgens nog een beetje rond de fietsen en toch nog maar een poging te wagen om de Elephant mountain te vinden. Dit keer hadden we wel succes. We konden onze fiets mooi onder aan de berg bij een fietsstationnetje inleveren en onze route te voet vervolgen. We kwamen nog langs een geweldig mooie tempel en vonden na wat klouteren het bekende uitzicht. Echt prachtig, we zijn er in het licht aangekomen en hebben de zon achter de gebouwen zien verdwijnen om vervolgens met het zicht op alle mooie lichtjes weer naar beneden te wandelen. Hierna nog wat heerlijk, vreemd, onbekend, typisch voedsel gegeten en weer ons bedje in.

Maandag zijn we op weg gegaan naar een waterval, hier hebben we wat rondgelopen en van de natuurlijk genoten om vervolgens terug te gaan naar de stad en met een kabel baan een andere berg op te gaan. Deze berg hebben we niet bereikt… again. De kabelbaan was helaas gesloten, dus geen succes. Gelukkig was daar nog het geweldige eten van Taiwan om onze dag weer compleet te maken.

De dag erna zijn we met de trein naar Hualien vertrokken. Een stadje bij een natuurgebied in het noord- oosten van Taiwan. We wilde hier in eerste instantie een wandeling gaan maken maar de maatschappij die wij hiervoor hadden gevonden zat helaas vol. Toen we aankwamen bij het hostel bleek je verder alleen een bus te kunnen nemen of een scooter te kunnen huren om op deze wijze het natuurpark te kunnen ontdekken. Een jongen die op de bank zat in het hostel (welke in HongKong op uitwisseling was maar stiekem in Tilburg studeerde…) vertelde ons dat met de scooter door het park rijden wel echt heel gaaf was. Wij als scooter noobs besloten dit dus te gaan doen.
Aangezien we redelijk vroeg met de trein waren gegaan hadden we nog best wat tijd over om Hualien te verkennen. Eigenlijk hadden we zelf al besloten om naar een rivier te gaan en daar te gaan zwemmen. Volgens de hostelmedewerkster was dit echter heel erg ver dus we konden beter naar het strand gaan van Hualien zelf, waar we met behulp van de fietsen van het hostel makkelijk konden komen. Dit gingen wij dus doen. Hualien bleek geen strand te hebben…
Na 1,5 uur rond de fietsen en te zoeken naar het strand – waar we zo heerlijk ons eten konden gaan eten wat we onderweg hadden kunnen kopen – was er nergens eten of een strand te zien. Diep diep diep teleurgesteld zijn we terug gegaan naar het hostel. De hostelmedewerkster zag onze verdrietige gezichtjes en kwam er achter dat ze niet goed had begrepen wat wij bedoelde of dat ze niet goed uit kon leggen wat zij wel had bedoeld want dat begrepen wij dan weer niet. We gingen opzoek naar een alternatief. Dit keer was dus wel duidelijk dat we naar een strand wilde en dat het ons eigenlijk niet meer uitmaakte hoe ver weg het was. We kwamen dit keer uit bij echt een strand, wel een kiezelstrand, dat wel, maar daar konden wij mee leven. Daar zou een visrestaurant zijn, veel mensen en makkelijk een taxi terug naar huis. Het strand had geen kiezels maar stenen, het visrestaurant was een viskraampje met enkel inktvissen en de taxi terug was de grootste ramp. De chauffeurs kenden de straten niet in het Engels, konden helemaal geen Engels, waren als gereserveerd, zeiden enkel en alleen no of wezen naar een andere taxichauffeur. Een lieve man heeft voor ons een taxi gebeld en die heeft ons uiteindelijk weer heel thuis gebracht, maar dan wel met een rekening die 1.5x zo hoog was als de hostelmedewerkster ons had gezegd dat het zou gaan kosten. Aan deze dag hadden we dus jammer genoeg onze tijd en ons geld verspild maar voor de volgende dag stonden de scooters op de planning dus daar was alle hoop op gevestigd.

Voor de volgende dag hadden we dus een scooter gehuurd en zonder ooit op een scooter te hebben gezeten zijn we richting het natuurpark gereden. Het was echt zo gaaf! Op de scooter door de bergen, echt geweldig! De natuur was prachtig en het rijden op de scooter en dus alles om je heen kunnen zien maakte het zo leuk! Na het hele natuurpark gezien te hebben zijn we weer op de scooter terug naar het hostel gereden en weer ons bedje ingedoken.

Donderdag zijn we weer met de trein terug naar Taipei gegaan, we wilde eest nog een dag langer blijven om te gaan raften maar aangezien de hostelmedewerkster dit een heel goed idee vond hebben wij dit dus niet gedaan. We waren bang voor te weinig water, aangezien het regenseizoen voorbij was. Raften op een droge rivier zou toch zonden zijn, dus toch de trein maar weer terug. Aangezien de treinrit maar 2 uur duurde konden we de middag nog mooi opvullen met wat Taipei. We hebben een tweede poging gewaagd om met de kabelbaan de berg te gaan, succeed, zijn naar een memorial hall geweest en we hebben een tempel naast een, hoe raad je het, night market bezocht, de dag goed afsluiten zat er dus weer mooi in voor Tessie en Kirsten.

Vrijdag zijn we naar een ander natuur gebied gegaan iets dichter bij Taipei (50min met de bus). Het was een gebied waar allemaal rare uitslepen rotsen stonden. Deze rotsen hadden een hele mooie geel oranje kleur en hadden soms een beetje de structuur van een spons, heel leuk en bijzonder om te zien! De hoeveelheid Chinese toeristen was echter een beetje een overload voor ons. We hebben een weggetje genomen naar het einde van het natuurgebied, het noordelijkste noordse puntje van Taiwan vanuit waar we alleen nog oceaan zagen, heerlijk!
Aangezien vrijdag onze laatste avond Taipei en Taiwan was zijn we natuurlijk goed gaan eten, alles wat we lekker vonden hebben we nog een keer verorberd. Veel mensen vanuit het hostel gingen die avond ook nog een dansje wagen dus zijn we gezellig mee gegaan en hebben de vakantie op een goede Tessie en Kirsten manier afgesloten.

We hebben in Taiwan gekregen wat we wilde, rust en natuur. Ik wist niet dat Taiwan zo’n mooi land was en het is zo zonde om te horen dat maar weinig mensen naar Taiwan gaan. Het is een land waarvan je het eten, de liefste mensen, en de mooiste natuurlijk niet wilt missen! Ik ben blij dat we hier naar toe zijn gegaan, ik ben weer helemaal klaar voor de tweede helft semester en ik heb nog veel meer zin gekregen in de rest van mijn tripjes!

xxK