Cambodja - Phnom Penh & Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Kirsten Laak - WaarBenJij.nu Cambodja - Phnom Penh & Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Kirsten Laak - WaarBenJij.nu

Cambodja - Phnom Penh & Siem Reap

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

13 December 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Na een vermoeiende vlucht met meer overstaptijd dan vliegtijd, waar ik om 4 uur 's ochtends voor op moest staat kwam ik maandagavond om half 5 aan in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja, het land wat ik ga ontdekken de komende 2,5 week.

Ik ben mijn reis begonnen in Phnom Penh waar ik maandag alvast een kort kijkje ben gaan nemen in de stad maar toch optijd naar bed ben gegaan om vollop van de dinsdag te kunnen genieten.
Na heerlijk geslapen te hebben ben ik dinsdag te voet de stad gaan verkennen, ik heb Wat Ounalom, Wat Phnom en het Royal palace bekeken. Het was een beetje zoals in Bangkok maar nog steeds erg mooi om te zien! 's Avonds heb ik lekker wat gegeten en nog een beetje rondgelopen. Toen ik 's avonds weer even voor het Royal Palace stond om te kijken hoe het in het donker eruit zag, zat er iemand op het veld die mij wel heel bekend voor kwam en mij aankeek alsof ik bij haar ook heel bekend voor kwam, het bleek een klasgenootje te zijn uit Singapore. Zo grappig om zo mensen weer tegen te komen en even bij te praten over de plannen die we hebben voor de komende weken. Ik heb gezellig met haar en haar vriendin nog een tijd zitten kletsen tot zij op een gegeven moment de bus moesten halen richting Siem Reap (Noord Cambodja).
Eenmaal thuis had ik twee nieuwe kamergenootjes die uit Nederland bleken te komen en al een flinke reis, van een maand, door het mooie Azië achter de rug hadden.

Woensdag ben ik samen met hen naar het Ton Sleng museum en de Killing Fields geweest. Op de plek van het museum (voorheen een school) werden rond de jaren 70 (dus nog niet eens zo heel lang geleden) mensen gemarteld en vermoord door de Rode Khmer. Dit alles vond plaats omdat Pol Pot, leider van de Rode Khmer, een revolutie startte in Cambodja en Cambodja in een communistische landbouwstaat wilde veranderen. Iedereen moest boer worden en de steden moesten verdwijnen. Personen die hier niet aan mee werken werden omgebracht maar ook intellectuelen en academici werden gedood. Enkel een bril dragen, een vreemde taal spreken of zelfs zachte handen hebben kon genoeg zijn om te worden vermoord. Pol Pot was namelijk bang dat hun ideeën tot lastige obstakels zouden leiden, ze waren te slim. Nu was hij ook bang dat wanneer hij één familielid zou ombrengen de rest in opstand zou komen, de rest van de familie werd dus niet gespaard, waardoor zelfs baby's om het leven kwamen en er dus een gehele genocide plaats vond, waarbij 21% van de bevolking van Cambodja om het leven kwam.
De Killing Fields is en plek (boomgaard) waar de mensen vanuit Ton Sleng naartoe werden gebracht en omgebracht. Omdat het allemaal zo goedkoop mogelijk moest werden de hoofden van de mensen met de achterkant van geweren en andere voorwerpen zoals hamers en bijlen ingeslagen, kinderen tegen bomen geslingerd en ook doodbloeding of het gebruik van chemische middelen kwam voor. Mensen werden naast de graven omgebracht zodat ze alleen nog maar in de massa graven geduwd hoefden te worden, als ze er al niet vanzelf invielen. Minimaal 20.000 mensen werden hier in de jaren 70 omgebracht op deze brute wijzen en dit is slecht een van de vele velden in Cambodja waar deze gruwelijke daden plaats vonden.
Ik weet het,niet zulke prettige verhalen en daarom ook een zeer indrukwekkende plek om te bezoeken. Bij de Killing Flieds komen er nog steeds stuken kleding en botten naar boven als het regend, welke je dan ook op verschillende plekker ziet. De resten van lichamen die zijn gevonden zijn verzameld in een stupa aan het begin van de boomgaard, 7 lagen met doodshoofden beenderen en kaken, welke gemarkeerd zijn met stikkers waaraan men kan zien aan welke vreselijke doodoorzaak ze zijn gestorven. Nogmaals erg indrukwekkend en iets wat je gezien moet hebben in de buurt van Phnom Penh.
Na dit akelige en indrukwekkende bezoek ben ik nog met de meiden gaan eten om weer optijd naar bed te gaan, om de volgende dag vroeg op de bus te stappen naar Siem Reap (alleen, dat wel, zij reisden door naar Vietnam).

Na een busreis van 8 uur ben ik donderdag aangekomen in Siem Reap. 's Avonds heb ik nog even de kans gegrepen om de Night Market te bezoeken, echt een van mijn favorieten in Azië en ook deze was weer leuk! Ik heb er heerlijk gegeten en lekker rondgesnuffeld tussen de beeldjes, armbandjes, olifantenbroeken, shirtjes, tasjes en ga zo maar door! Ik moest echter wel weer optijd naar bed want op vrijdag stond er een sunrise bij de Ankor Wat tempel op mij te wachten.

Vrijdag was het dus tijd voor Ankor en zijn magische tempels. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om foto's te laten zien maar het is echt even het googlen waard! Wat zijn die tempels mooi!
Ik ben vrijdag begonnen met de kleine ronde en ben van plan ook nog de grote ronden te gaan doen. Een erg vermoeiende dag maar zo de moeite waard!!

Vandaag (zaterdag) even tijd voor een rustdagje, vannochtend uitgeslapen, lekker aan het zwembad gelegen en dus ook even tijd voor een blog.
Morgen staat de grote ronde bij de tempels van Ankor op de planning en ben ik van plan maandag weer verder te reizen. Waar ik maandag heen ga weet ik nog niet helemaal zeker maar ik zal vast weer op een mooie plek belanden.

xxK

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

life begins at the end of your conford zone

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 7395

Voorgaande reizen:

31 Juli 2014 - 05 December 2014

Exchange Singapore

Landen bezocht: