Pro-Singo - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Kirsten Laak - WaarBenJij.nu Pro-Singo - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Kirsten Laak - WaarBenJij.nu

Pro-Singo

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

21 November 2014 | Singapore, Singapore

Waarom iedereen van Singapore moet houden, naar Singapore moet gaan, in Singapore moet studeren en Singapore moet missen.

• Het is niet Azië in Azië
Het is altijd een droom van mij geweest om Azië te ontdekken, maar had dit in eerste instantie bewust niet gekozen als exchange bestemming. Azië leek me prachtig, maar te anders om mezelf er thuis te kunnen voelen. Ik was bang dat ik te veel op zou vallen en daarom me nooit op mijn gemak zou kunnen voelen. Maar Singapore bleek de perfecte locatie. Azië maar toch niet Azië. Door de vele moderne invloeden is Singapore een stukje meer westers en met zijn Engels sprekende inwoners een droomplek om een half jaar te leven. Dit brengt me ook op het volgende punt

• Een plek waar je je nooit ongewenst of onveilig voelt
Zoals ik hier boven beschreef was ik bang dat ik als blondine met blauwe ogen enorm op te vallen, aangestaard en misschien zelf weggekeken te worden. In Singapore heb ik me echter nog nooit ongewenst gevoelt en al helemaal niet onveilig.

• Een land rijk aan culturen
Singapore is een mix van verschillende culturen, allemaal zijn het uiteindelijk Singaporeanen maar van oorsprong toch of Chinees, of Indiërs, of Maleiers. Er zijn hier mensen in alle vormen kleuren en maten en dat maakt mij minder anders, iedereen is namelijk anders.

• A ‘fine’ city
Overal zijn regeltjes voor maar nergens is er politie te zien. Iedereen houdt zich braaf aan de regels wat het land schoon en vooral veilig maakt.

• Waterdrinken uit de kraan
Singapore zou Singapore niet zijn als zelfs het water niet compleet gezuiverd en schoon zou zijn. Je kunt hier heerlijk uit de kraan drinken, maar nog beter…. op veel plekken, voornamelijk op de uni, vind je overal waterkraantjes met een koud en warm water kraantje. En koud is dan ook echt koud en warm is ook echt kokend heet (probeer dit niet in een plastic flesje te stoppen)

• Overal openbare gratis schone wc’s
Een must voor een warm land waar je je vol giet met water om te overleven, wat dus ook weer de nodige gevolgen heeft.

• Altijd warm weer
Yes Yes op de evenaar studeren rules.
Altijd zwemmen en nooit na hoeven denken over wat je aan doet. Een korte broek is altijd goed, al moet er ook wel altijd een vestje mee om niet dood te vriezen in de airco. In Nederland keek ik iedere ochtend naar het weerbericht en naar buiten, dat moet je hier niet proberen. Soms ziet het er fris uit buiten maar dan een lange broek aantrekken is wel de grootste vergissing die je kunt maken. Dit zal je namelijk niet overleven.

• Het middelpunt van nog meer moois
Singapore ligt midden in Azië en is daarom een goed middelpunt om alle mooie gebieden er omheen te ontdekken. Binnen een paar uur in Indonesië, Thailand of bijvoorbeeld Vietnam, met de bus naar Maleisië en nog veel meer. Maar de stad zelf is ook zeker de moeite waard.

• De gekste trekpleisters
Wij zijn er inmiddels aan gewend maar toen we hier net waren schrokken Tessie en ik soms van de lichtshows die ineens weer ergens begonnen. Singapore is in het donker geweldig, overal licht en overal is van alles te zien. De stad leeft en heeft de gekste dingen om te bezoeken. Niemand anders dan de Singaporeanen kunnen een hotel bouwen met een soort van surfplank op het dak waar dan weer in zwembad op is, een Leeuwvis hebben als nationaal beestje of een paar ijzeren bomen bouwen om ze energie op te laten wekken.

• Bijna ieder metro station heeft een winkelcentrum
Geen winkelstraten zoals Nederland rijk is, nee gewoon overal een enorm winkelcentrum. Heerlijk in de airco winkelen dus, al is de airco soms zo koud dat je de behoefte krijgt om truien en lange broeken te kopen, wat je niet meer begrijp zodra je buiten staat en jezelf weer kapot zweet.
Winkels zijn overigens alle dagen van de week openen van 10 tot 10. Dit maakt het wel weer te makkelijk om te shoppen na school en alle andere activiteiten.

• Good food
Azië staat redelijk bekend om zijn heerlijke eten en ook Singapore doet vrolijk mee. Door de vele culturen kun je hier veel verschillende dingen eten en alles is heerlijk. Ik heb het lang ontkend maar Singapore heeft mij zelfs van rijst laten houden. Ze hebben foodcourts met ieder hun eigen specialiteit, maar ook mijn geliefde ‘rijstmannen’. Je krijgt hier een bord met rijst en je kunt dan van alles uitzoeken wat je er bij wilt hebben en allemaal zo goedkoop, dat zien wij Hollanders graag. Westers eten is hier trouwens ook veel te vinden dus soms even terug snieken naar de eigen behoeftes is ook geen probleem. Al ga ik thuis wel heel snel een kroket en een frikandel speciaal eten! Die kun je hier jammer genoeg namelijk niet krijgen.

En natuurlijk zijn er nog veel veel veel meer dingen die Singapore en mijn leven in Singapore perfect maken en waarom ik Singapore en mijn leven hier sowieso ga missen.

xxK

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

life begins at the end of your conford zone

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 7400

Voorgaande reizen:

31 Juli 2014 - 05 December 2014

Exchange Singapore

Landen bezocht: